fredag 29 januari 2016 | By: Unknown

Malins Moules Marinières

Igår köpte vi lite blåmusslor. Väl hemma insåg jag att vi missat köpa persilja, charlottenlök och grädde. Därför fick jag höfta fram ett recept på vad vi hade hemma. Men det blev göragött!
1 nät blåmusslor
1 färsk jalapeño
4 klyftor vitlök
1.5 dl vitt vin
3 msk hummerfond
1 tsk chiliflakes
2 msk äkta smör
1 msk olivolja
Salt
Peppar
1 kruka koriander
Skölj, borsta och knacka musslorna mot diskbänken, de som inte stänger sig kastas. Lägg i ångkok-insats, ett durkslag eller sil som passar kastrullen.
Hacka jalapenon, vitlök och hälften av koriandern. Fräs upp i en stor kastrull med smör och olja. Häll på vinet och fonden, låt koka upp. Smaka av med salt och peppar. Ställ ner musslorna, lägg på lock, ångkoka på högsta värmen i 4-5 min.
De musslor som inte öppnat sig kastas.
Lägg upp dekorativt i djupa tallrikar. Häll på spadet och strö massvis med hackad koriander över. Njut!
(Ni kommer märka så småningom att jag har chili i mer eller mindre all min egenlagade mat. Haha)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar