lördag 30 januari 2016 | By: Unknown

Krabbtaska!

Eller som jag vill säga: krabbetask.
Har alltid varit mitt favoritskaldjur! Krabba och musslor, men musslor är nog en mollusk om jag vill minnas rätt. Det är dessutom extremt billig, kalorisnål och nyttig mat. Fullt med proteiner och mineraler.
Min kille gråter lite blod varje gång jag lägger pengar på krabba dock, han är fiskare och slänger tillbaka ett hundratal krabbor varje gång han drar sina hummerkuber (ömål för hummertinor).

Denna gången kostade de 169:-/kg.
-Hundratjugoen spänn för E kraaba!? Affär'n köber säkert skiden för 5 spänn kraaba! (Pojkvän chockad och förfärad)

Iallafall! Jag äter min krabba med bara lite vanlig majonnäs och citron. Är inte mycket för bröd, det är bara bukfylla och inte speciellt snällt mot min mage, då tar jag hellre en krabba till eller varför inte en öl?

Hur man äter krabba är lite upp till var och en. Jag börjar alltid med benkistan, det är pilligt dock, sen tar jag halva skölden, klorna och avslutar med resten av skölden eftersom jag tycker den är godast. Speciellt om det är massa rom i den! Många är nog rädda för just skölden, det grå smöret ser inte så aptitligt ut men är det godaste i hela krabban.
På det stora hela är det väldigt lätt att äta krabba, plocka bara bort svansen, gälarna och "ansiktet". Sen finns det lite slemmiga hinnor i benkistan jag tycker är obehagliga. Inget av detta är dock farligt att äta. Så tugga på, spotta ut om det inte faller dig i smaken.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar